Artistisk gymnastik AG

Steg 5-6/fria serier

AG steg 5-6/fria serier är föreningens mest avancerade tävlingsgrupp inom Artistisk gymnastisk (AG). Tjejerna tävlar flera gånger varje termin och tävlingarna sker på region- och riksnivå, samt inom Östergötland. Tjejerna tävlar och tränar på stegen 5 och 6 i de förbestämda stegserierna. De tränar 12-15 timmar i veckan fördelat på 4-5 träningspass.

Tjejklass

AG Tjejklass är en grupp tjejer som tävlar i Östergötlands egna tävling, tjejklassen, där de har egna serier på redskapen bom, barr, hopp och fristående. De tränar 5-10 timmar i veckan fördelat på 3-4 träningspass.  Varje termin deltar gymnasterna i olika tävlingar runt om i Östergötland. De deltar huvudsakligen i Östgötatävlingar, men även Regionstävlingar.

Steg 2-4

Steg 2-4: Tjejerna tränar och tävlar på steg 2-4 i de förbestämda stegserierna inom disciplinerna fristående, hopp, bom och barr. De tränar ca 5-10 timmar i veckan fördelat på 2-4 träningspass. Varje termin deltar gymnasterna i olika tävlingar runt om i Östergötland. De deltar huvudsakligen i Östgötatävlingar, men även Regionstävlingar.

AG basic

AG Basic äldre tränar grunder och steg 1 inom AG. När man är redo kan man delta i tävling på steg 1 vid föreningens klubbmästerskap. AG betyder artistisk gymnastik. Fokus ligger på att göra allt noggrant för att få en bra grund i hållning, balans och styrka. I AG tränar man på fyra olika redskap matta, hopp, barr och bom. De tränar på övningar från de svenska stegserierna och övningar såsom brygga, hjulning mm. Gruppen tränar 3 timmar/vecka fördelat på 2 träningspass.

För att få börja i AG Basic krävs vissa färdigheter som övas i föreningens barngrupper, denna grupp går inte att ställa sig i kö till.

AG basic

AG Basic yngre tränar grunder inom AG. AG betyder artistisk gymnastik. Fokus ligger på att göra allt noggrant för att få en bra grund i hållning, balans och styrka. I AG tränar man på fyra olika redskap matta, hopp, barr och bom. De tränar på övningar från de svenska stegserierna och övningar såsom brygga, hjulning mm. Gruppen tränar 3 timmar/vecka fördelat på 2 träningspass. När gymnasten är redo och kan steg 1 kan den vara med och tävla på föreningens klubbmästerskap.